ייצוג בשומות אזרחיות

עורך דין לענייני מיסים
"שומה אזרחית המוגשת בפניכם היא לא אמת מוחלטת, למרות שהיא בהחלט מוצגת ככזו"

כמעט תמיד זה מגיע בהפתעה: אתם מקבלים מכתב מפקיד שומה או מנהל מע"מ הכולל דרישת חוב, בעקבות חישוב נוסף שהם ערכו, ביקורת שהם ביצעו, או עקב דחיית חישוב המס שהגשתם. וכאן מתחיל תהליך אזרחי כבד וארוך של דיון מול מס הכנסה על גובה החוב בפועל.

חשוב לדעת

ייצוג שומה אזרחית, למה זה חשוב?

שומה אזרחית המוגשת בפניכם נתונה במידה לא מבוטלת לדיון, ככל שיודעים כיצד לערוך אותו. המטרה היא להביא את המדינה לנקודה שבה היא מוכנה לקבל את חישוב המס כפי שאתם רואים אותו. מבלי להאשים אתכם בביצוע עבירות מס. בהקשר הזה, חשוב לזכור כי כשם שלמדינה יש כלים להפעיל כוח עליכם, כך גם לכם יש כלים להפעיל על המדינה, בעיקר כלים משפטיים.

מהות הליווי המשפטי ומטרתו

מהות השירות היא לייצג אתכם ולטעון לטובתכם במחלוקת עם רשות המיסים, מתוך מטרה לגרום לפקידי הרשות להכיר בסעיפים שסורבו, להפחית את גובה השומה שנקבעה, וכן לבטל סנקציות ענישה והליכים שמשביתים את פעילות העסק. תהליך זה מול הרשויות הינו תהליך שמומלץ לבצע בליווי עורך דין עבירות מס שמתמצא בתחום ויכול לסייע.

ייצוג עסקים מול מס הכנסה או מע"מ – שלבי ההליך

נקודת המוצא של המחלוקת לרוב מצויה באחד מ-3 המקרים הבאים:

סירובה של רשות המיסים לקבל את תכנון המס השנתי שהגשתם

חישוב מס מעודכן שערך פקיד השומה או מנהל מע"מ מסיבות שונות

ביקורת בעסק שלכם שנערכה על ידי מס הכנסה או מע"מ

בשלב הראשון נגיש השגה על החישוב שנקבע, ונבקש לקבל את הגרסה החלופית שנציג. על ההשגה יש לרשות פרק זמן של שנה לענות, שלאחריו היא מתקבלת אוטומטית.

במקרה שבו נתקבלה ההשגה ניתן לשלם את היתרה שנקבעה ובכך מסתיים העניין.

במקרה שלא נתקבלו הטענות – עומדת בפנינו האופציה לערער לבית המשפט המחוזי, שבו מתנהל הליך  אזרחי מיסויי. חשוב להבין כי בשונה מהליך רגיל המבוסס על תקנות סדר דין אזרחי, בהליך מיסויי העוסק בקופה הציבורית עומדת לרשות המדינה קשת נרחבת של סמכויות.

לצד השיח סביב המספרים עצמם, קיימת חשיבות עליונה ליכולת לאמת את פקידי הרשות עם הנתונים והחישובים שהוצגו על ידם. במסגרת זו, נרצה להבין למשל אילו פעולות בוצעו כדי לגבש את תמונת המצב שהוגשה ואילו פעולות היה מקום לבצע בכדי לאשש את התמונה ואי ביצועם עלול לערער את יציבות התיק בעיני בית המשפט. לפיכך מדובר בהליך ארוך ומורכב, שיש לנהל בצורה מחוכמת ותוך שימוש בכל הכלים העומדים לרשותנו.

שימוע ברשות המיסים

שימוע ברשות המיסים הוא הליך שמעמידה בפניכם המדינה בכדי לאפשר לכם לטעון לטובתכם במקרים של פסילת ספרים או מחלוקות בגין שומה אזרחית שנקבעה. למרות שמדובר במנגנון שנועד לאפשר לכם לטעון לטובתכם, התנהלות שגויה מובילה במקרים רבים לתוצאה ההפוכה.

שימוע מהסוג הזה עוסק ברובו ברמה העובדתית, ומטרתו היא להוכיח שגם אם העבירה נעברה, מדובר בטעות טכנית ולא מהותית, שלא פוגמת בהתנהלות העסק והעוסק מבחינת דיווח ותשלום המס על פי החוק.

גם כאן, חשוב לזכור שמרבית שיקול הדעת נמצא בידי פקידי הרשות וכדי למקסם את האפשרויות ולמזער את הנזק יש צורך לדעת להתנהל בצורה חכמה, מחושבת ומדויקת.

ייצוג בשומות אזרחיות

פסילת ספרים

פסילת ספרים זהו אחד הכלים החזקים והאפקטיביים ביותר של רשות המיסים להפעיל לחץ על עסקים בהליכים אזרחיים, כדי להביאם לתשלום מהיר של החוב כפי שהוצג על ידה. משמעותו בפועל היא סגירה בפועל של העסק, שכן כידוע זהו צינור החמצן של העסק, שיתקשה בעבודה מול לקוחות ללא אישור ניהול ספרים.

במקרה שבו נשלל מכם אישור ניהול ספרים, אתם רשאים לערעור ולשימוע. ואולם, פסילת ספרים מתרחשת לרוב בעקבות ביקורת בעסק שלכם, ולכן כדי שניתן יהיה להחזיר לתוקף את אישור ניהול הספרים באופן המהיר ביותר, כדאי להפעיל את הליווי המשפטי כבר בשלב הביקורת שעורכת הרשות בעסק שלכם, שבמהלכו עורך הדין שלכם יהיה בקשר שוטף עם המבקר מטעם מס הכנסה או מע"מ. במקרה זה, לא תמהר רשות המיסים לפסול את אישור ניהול הספרים שלכם.

כפל מס

כפל מס זהו כלי מאד אגרסיבי שמשמש את המדינה בעיקר במקרים שבהם בעקבות פסילת אישור ניהול הספרים של העסק ישנן חשבוניות שבהן לא לא הכירה רשות המיסים. עבור חשבוניות אלו, מוכפל המס שיש לשלם בגינן, כסנקציה על העבירה.

השימוש בכלי הוא לא בקלות דעת, והוא כפוף לקבלת פסק דין מבית משפט (למשל, אם נמצאת אשם בקיזוז חשבוניות פיקטיביות). ניתן לערער על החלטה זו, וחשוב מכך – ניתן לערער על פסק הדין ולעכב את ביצוע הסנקציה, אולם חשוב לעשות זאת בטרם הוא הופך לחלוט (בתום 45 יום מתאריך קבלתו). כל עוד פסק הדין אינו חלוט, הוא לא יכול להיות מבוצע.

גם במקרה זה, המטרה בהגנה המשפטית היא לעמוד מול הכוח שמפעילה המדינה עליכם, על מנת למזער נזקים ולמנוע ממנה להוציא לפועל את הסנקציה, תוך שימוש בכל כלי אפשרי העומד לרשותנו (בין היתר מצבו הכלכלי של העסק והיכולת שלו לעמוד בתשלומים הגבוהים).

עוד מילה מאיתנו על ייצוג בשומות אזרחיות

מחלוקת בנושאי מס מול המדינה שקולה במקרים רבים למלחמת התשה, אולם חרף העובדה ששיקול הדעת והכוח נמצא בידי הצד השני, יש לא מעט כלים משפטיים ודרכים נוספות לנהל את הקרב הזה, ולגרום למדינה לשחרר את הלחץ מהעסק.

אחד הכללים שעומדים לנגד עיננו זו הידיעה שעבור המדינה כל דיון בבית המשפט הוא בעל פונטציאל נזק: עתירה כנגד שיקול דעת של פקיד השומה שקיבל החלטה לא מידתית או לא נכונה, תייצר עבודה נוספת עבור אותו פקיד, תעמיד את המדינה בפני ביקורת שיפוטית ובעיקר עשויה ליצור תקדימים שיהוו עבורה נזק כלכלי עתידי.

השמעת המאמר לכבדי ראייה

סוגי השירותים
ייצוג בעבירות פליליות

הגנה משפטית וייצוג מלא מול רשויות המדינה, לצד ליווי צמוד לכל אורכו של התהליך ועד לסיומו המוצלח.

ייצוג בהליכים אזרחיים מול רשות המיסים, שמטרתם לצמצם סנקציות ולהביא את המדינה לקבל את הצד שלכם.

שימוע לפני הגשת כתב אישום

ייצוג בהליך השימוע מול רשות המיסים ושימוש בכלים שונים במטרה להניא את המדינה מלהגיש כתב אישום.

ייצוג בבית המשפט

ניהול המחלוקת המשפטית מול המדינה תוך ניצול כל הכלים העומדים לרשותנו במטרה להביא להקטנת ההאשמות.

טיפול בעצורים

הגנה משפטית נחושה וחסרת פשרות והפעלת לחץ בכל אפיק אפשרי במטרה להביא לשחרור מוקדם של הנאשם.

ייצוג בתיקי ניירות ערך

ניהול תיק אישום בעולם המורכב והסבוך של עבירות ניירות ערך, לרבות ייצוג מלא בבית המשפט ומחוצה לו.

השבת ציוד שהוחרם

פעולה מהירה וממוקדת מול רשויות המדינה במטרה להשיב ציוד שהוחרם ולאפשר לעסק להמשיך לפעול.

שימוש חכם בעובדות ובנתונים לצורך שינוי תמונת ההאשמות, השבת רכוש וכספים שחולטו והמתקת כתב האישום.