סגירת תיק במס הכנסה: על תהליך חיסול העסק מול הרשויות

מידי יום מתרחשת פעולת סגירת תיק במס הכנסה אצל פקידי השומה, המבטאת את סיום הפעילות העסקית של עסקים וחברות שהניבו לבעליהם עד כה רווחים שוטפים.

הליך הסגירה הוא בירוקרטי ולא מורכב במיוחד, אך הוא מלווה בהליכים משפטיים שונים שצריך להכיר לרבות הסדרת כל התשלומים לרשויות כמו מס הכנסה ומע"מ, מועדי הדיווח וקבלת ייצוג במקרה של אישום בעבירת מס.  

טופס 2550 – המסמך המרכזי בכל סגירת תיק במס הכנסה

עסק שהפסיק את פעילותו, נדרש לדווח על כך לרשויות המס בתוך 90 ימים מאותו מועד וזאת באמצעות טופס 2550 שעניינו הוא דרישת פרטים בדבר הפסקת פעילות בשל סגירת העסק ו/או משלח היד.

מהות הטופס היא כדי להודיע על הפסקת הפעילות לרבות עצירת העסקתם של העובדים והתשלומים השוטפים בעסק. 

הטופס צריך לכלול את הצהרת בעל העסק על נסיבות הסגירה (למשל השכרה או מכירת העסק, הקמת חברה אחרת ועוד), פרטים רלוונטיים לסגירה (למשל מידע על מועד מכירת החברה או אישור מעסיק על מעבר לעבודה כשכיר) וגם את פרטי הכנסותיו האחרות לרבות אלה הפטורות ממס שקיימות לו/ לה ולבני הזוג. 

סגירת תיק במס הכנסה כאשר לעסק יש חובות

עסק שמיוחסות לו עבירות מס הכנסה טכניות או מהותיות באופיין, שטרם עמד בהתחייבויותיו השונות כלפי לקוחות, ספקים או עובדים, לא יוכל להיפטר מהן בעת סגירת התיק ועליו לפעול לטיפול בכל החובות הללו במקביל. 

מלבד סגירת תיק במס הכנסה, יש לבצע גם הליך לסגירת תיקי המע"מ והביטוח הלאומי, כדי להימנע מהותרת קצוות פתוחים וצבירת חובות שעלולה לגרור הליכים נוספים בהמשך הדרך. 

רמת הידע בנוגע למיצוי ההליך וניהולו בייחוד כאשר לעסק יש חובות פתוחים, מביאה רבים לקבלת ייצוג בנושא מאת עורך דין מיסים שיפעל עבורם לסגירת התיקים וייצוג במקרים שבהם ההתחייבויות הפתוחות דורשות הגנה והתמודדות עם אישומים או חיובים גבוהים מאוד. 

סגירת תיק במס הכנסה
סגירת תיק במס הכנסה

מקרים המחייבים בהליכי סגירת תיק במס הכנסה

במקרים רבים נאלצים עצמאיים ובעלי חברות לסיים את התקשרותם מול מס הכנסה, ביניהם סגירת החברה מרצון במסגרתה מביע הבעלים רצון לחסל את פעילותו העסקית ולהפוך את העסק לבלתי פעיל.

סיבה נוספת היא כאשר החברה נמכרת או נמסרת לבעלים אחר, מה שמחייב את העברת כל פעילותה העסקית לתיק מס הכנסה אחר ואת סגירת התיק הנוכחי כנגדו. 

גם כאשר העסק משנה את השיוך שלו מול הרשויות, למשל הופך מעוסק מורשה לחברה בע"מ, יהיה צורך לסגור את התיק הנוכחי ולפתוח תיק חדש במקומו.

חשוב לדעת כי בכל מקרה שבו בעל העסק מעוניין לעזוב את הארץ ולחסל את עסקיו, עליו לפעול לסגירת התיק ולטפל לפני נסיעתו בכל התחייבות או חוב שקיים על שמו במדינת ישראל.

לשם כך, ניתן תמיד להיעזר בשירותיו המשפטיים של עורך דין עבירות מס, שידע כיצד להתמודד עם חובות לרשויות המס או להימנע מצבירתם בסוף חיי העסק.  

ייצוג משפטי בעת סגירת תיקי מס הכנסה

למרות שעל פניו נראה שהליך סגירת תיק במס הכנסה איננו מורכב או ארוך כל כך, לא פעם חלים מקרים שבהם הסגירה לא מבוצעת באופן התקין והמלא ובמקרה כזה, העסק עלול עדיין להיחשב כפעיל לכל דבר ולפיכך להיות מחויב במיסים ובקנסות ועיצומים עקב אי הדיווח.

לשם כך, חשוב לנהל כראוי את התהליך ולא לוותר על שירותי עורך דין מקצועי מתאים שייצג אתכם מול הרשויות.

עורך דין עמית זיו בעל הידע והניסיון המשפטי הנרחב ביותר בתחום, בדגש על ייצוג בתיקי מס מורכבים ופתרון בעיות שונות מול רשויות המס.

עמית זיו משמש גם עורך דין צווארון לבן מומחה ולכן יוכל לספק לבעלי עסקים שהואשמו בעבירות כמו מעילה, מרמה, זיוף וכיוצ"ב גם ייצוג משפטי מעולה בדין הפלילי. 

הייעוץ מוגן בחיסיון מלא וצפוי לסייע לכם לחסל כראוי את הפעילות העסקית ולטפל בכל בעיה מול הרשויות הכלכליות ו/או המשפטיות כדי שתוכלו לצאת לדרך חדשה ובראש נקי מדאגות.

סגירת תיק במס הכנסה – שאלות נפוצות

מהו המועד המתאים לבצע סגירת תיק במס הכנסה?

כאשר לבעל העסק אין יותר פעילות עסקית מניבה הכנסות או רווח, עומדים לרשותו שלושה חודשים (90 ימים) כדי להודיע על כך לרשויות ולהגיש את טופס 2550 לסגירת התיק. 

איך סוגרים תיק מע"מ וביטוח לאומי?

סגירת תיק מע"מ – יש להודיע למע"מ על סיום הפעילות העסקית כמה שיותר מהר ולמלא את טופס 18 שעניינו הודעה על סגירת העסק.

יש לכלול בטופס פרטים על העסק וסוגו, נכסים ששימשו אותו כמו רכב, מכונות, ציוד, מלאי וכו', מסמכים על מצב חשבון והצגת חשבוניות מס.

כאשר הנכסים, הציוד והמלאי עדיין נמצאים בעסק, יש לפרט את ערכם ולדווח על חשבוניות ריקות אם יש, במקביל לתשלום המע"מ שנותר.

סגירת תיק ביטוח לאומי – יש למלא את טופס 6101 שעניינו דין וחשבון רב שנתי המכיל הודעת שינוי סטטוס.

השמעת המאמר לכבדי ראייה

Rate this post
שתפו לאדם שהסתבך וחייב לקרוא
עורך דין עבירות מס
עו"ד עמית זיו

רוב הלקוחות שלי הם אנשים כמוני וכמוך – כאלו שנקלעו למצוקה תזרימית ונאלצו לעשות ויתורים, או שקיימו את המשפט 'כסף מעוור עיני חכמים'.

הכל חלק מהמשחק של "לדפוק" את הקופה הציבורית, ששוחקת את המחזורים החודשיים.

סגירת תיק במס הכנסה
תוכן עניינים

לקביעת פגישה צלצלו 052-3778117
או השאירו פרטים ונחזור אליכם:

אולי יעניין אותך גם

סוגי השירותים

הגנה משפטית וייצוג מלא מול רשויות המדינה, לצד ליווי צמוד לכל אורכו של התהליך ועד לסיומו המוצלח.

ייצוג בהליכים אזרחיים מול רשות המיסים, שמטרתם לצמצם סנקציות ולהביא את המדינה לקבל את הצד שלכם.

שימוע לפני הגשת כתב אישום

ייצוג בהליך השימוע מול רשות המיסים ושימוש בכלים שונים במטרה להניא את המדינה מלהגיש כתב אישום.

ייצוג בבית המשפט

ניהול המחלוקת המשפטית מול המדינה תוך ניצול כל הכלים העומדים לרשותנו במטרה להביא להקטנת ההאשמות.

טיפול בעצורים

הגנה משפטית נחושה וחסרת פשרות והפעלת לחץ בכל אפיק אפשרי במטרה להביא לשחרור מוקדם של הנאשם.

ניהול תיק אישום בעולם המורכב והסבוך של עבירות ניירות ערך, לרבות ייצוג מלא בבית המשפט ומחוצה לו.

השבת ציוד שהוחרם

פעולה מהירה וממוקדת מול רשויות המדינה במטרה להשיב ציוד שהוחרם ולאפשר לעסק להמשיך לפעול.

שימוש חכם בעובדות ובנתונים לצורך שינוי תמונת ההאשמות, השבת רכוש וכספים שחולטו והמתקת כתב האישום.